PLUS-TNB akan pasang 18 unit pengecas EV di sepanjang lebuh raya dalam tahun 2023

Sebelum akhir tahun ini, Tenaga Nasional Bhd (TNB) dan Plus Malaysia Bhd akan bersama-sama memasang 18 stesen pengecasan EV di sepanjang Lebuhraya PLUS.

Dalam satu kenyataan bersama, PLUS Malaysia Bhd dan TNB mengumumkan bahawa tiga lokasi Rehat dan Rawat (R&R) di Ayer Keroh (arah utara), Tapah (arah utara), di sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan, dan Paka (arah utara) di Lebuhraya Pantai Timur 2 kini menyediakan kemudahan pengecasan Elektron TNB (LPT2).

Selaras dengan matlamat Malaysia untuk menjadi negara neutral karbon, kenyataan itu memaklumkan 6 lagi kemudahan pengecasan TNB Electron sedang dibina di R&R Machap (arah selatan), Rawang (arah utara), Gunung Semanggol (arah selatan), Gurun (utara dan selatan) dan Paka (arah selatan). Kemudahan-kemudahan ini dijangka siap pada tahun ini.

Menurut Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Datuk Baharin Din, penggunaan elektrik di sembilan Elektron TNB yang dijangka menggunakan 99,000 kWj pada 2023 akan menghalang pelepasan 7.2 tan metrik karbon dioksida pada masa itu, iaitu sama seperti 3.43 hektar hutan menangkap gas rumah hijau setiap tahun.

Beliau berkata TNB telah memasukkan pembangunan ekosistem EV sebagai salah satu daripada empat usahanya untuk mempercepatkan proses peralihan tenaga dalam usaha mengukuhkan komitmennya terhadap ESG dan menjamin pertumbuhan ekonomi yang mampan.

Menurut Datuk Mohd Izani Ghani, ahli lembaga pengarah PLUS Malaysia Berhad dan pengarah urusan UEM Group, majoriti pengendali infrastruktur lebuh raya negara telah bekerjasama dengan TNB dan menggunakan kepakaran mereka dalam teknologi sumber tenaga untuk manfaat pengguna lebuh raya PLUS.

Menurut Mohd Izani, sehingga 20 Januari tahun ini, terdapat sebanyak 20 stesen pengecasan pantas yang berfungsi di sepanjang Lebuhraya PLUS dan banyak lagi akan ditambah di kawasan R&R lain.

Selain itu, beliau menyatakan bahawa beberapa inisiatif sedang dijalankan hasil kerjasama antara kedua-dua pihak, dengan penekanan khusus untuk memperluaskan penggunaan kenderaan elektrik, sumber tenaga boleh diperbaharui, dan inisiatif teknologi hijau seperti pemasangan panel solar dan sistem pemantauan tenaga.

Baca: Malaysia dalam landasan tepat untuk memasang 10,000 stesen pengecas menjelang 2025, kini dah 700 unit – MITI

Source: PLUS-TNB akan pasang 18 unit pengecas EV di sepanjang lebuh raya dalam tahun 2023

SHARE NOW

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *