RON 95 kini RM 3.22? Rilek, KPDN sedang menguji stesen minyak bebas subsidi pertama di Malaysia untuk membendung penyeludupan

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) telah memulakan projek perintis pembukaan stesen minyak pertama di Malaysia yang hanya menjual bahan api tanpa subsidi kepada kenderaan bernombor pendaftaran asing. RON 95 berharga RM 3.22/liter RON 95, manakala diesel berharga RM 3.45/liter.

Terletak di Padang Besar – sempadan Perlis antara Malaysia dan Thailand – stesen Double (itu namanya) akan diuji selama tiga bulan, dari Februari hingga April 2023. Terdapat juga rancangan untuk mengembangkan projek ini ke negeri bersempadan lain, seperti Kedah, Perak, Kelantan, Johor, serta di Sabah dan Sarawak, lapor Berita RTM.

Datuk Seri Salahuddin Ayub, menteri KPDN, berkata inisiatif ini adalah langkah yang baik untuk menangani isu bahan api yang diseludup keluar negara melalui kenderaan bernombor pendaftaran asing.

Baca juga: KPDNHEP kaji mekanisme subsidi minyak baharu, kenderaan asing “curi” hak rakyat Malaysia berleluasa!

 

Datuk Seri Salahuddin Ayub

Undang-undang menetapkan bahawa hanya rakyat Malaysia dibenarkan membeli bahan api RON 95 dengan subsidi, manakala warga asing hanya dibenarkan mengisi RON 97 tanpa subsidi. Namun keputusan untuk diesel sedikit berbeza: kenderaan berdaftar asing hanya dibenarkan mengisi 20 liter diesel sahaja.

Baca juga: Jualan petrol RON95, diesel tanpa subsidi bakal diuji di Perlis untuk kenderaan asing – KPDN

Source: RON 95 kini RM 3.22? Rilek, KPDN sedang menguji stesen minyak bebas subsidi pertama di Malaysia untuk membendung penyeludupan

SHARE NOW

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *