Ducati SuperSport 950 S (2024) dipertontonkan, skema warna ala ‘Lucky Strike’, suspensi dipertingkat!

Ducati, baru-baru ini memperkenalkan Ducati SuperSport 950 S (2024) yang tampil dengan beberapa kemas kini menarik antaranya membabitkan sistem suspensi dan skema warna baharu yang katanya lebih memikat.

Tiada pembaharuan dari sudut rekaan dilakukan namun penggunaan skema warna baharu dikenali sebagai ‘Stripe Livery’ memang tampak menyegarkan. Sekali pandang, skema warna yang digunakan mirip skema warna yang dipadankan kepada Ducati Desert X, Star White Silk.

Kepada yang tak tahu, skema warna ‘Star White Silk’ Ducati Desert X mengambil inspirasi daripada jentera Cagiva Elefant ‘Lucky Strike’ yang digunakan ketika perlumbaan lasak Rali Paris-Dakar pada era 1980-an dan 90-an.

Seperti liveri Ducati Desert X ‘Star White Silk’, ia turut dipadankan dengan jalur berwarna merah yang disepadukan dari bahagian ‘fairing’ hingga ke ‘mudguard’ bersama tulisan ‘Supersport’.

Turut digandingkan adalah jalur kelabu namun dengan saiz jalur lebih besar yang juga diseragam ke bahagian ‘mud guard’ bersama tulisan ‘950S’.

Selain penampilan, turut dinaiktaraf adalah di bahagian suspensi di mana Ducati SuperSport 950 S (2024) kini dipadankan dengan sistem suspensi daripada jenama Ohlins dengan ciri pelarasan penuh (depan dan belakang).

Turut datang secara standard adalah penutup pelana pembonceng dengan set rim berwarna hitam (Glossy Black) bersama tag Ducati berwarna merah. Selain pilihan warna ‘Stripe Livery’, turut tersedia adalah pilihan warna Ducati Red.

Memacu Ducati SuperSport 950 S (2024) adalah enjin bersesaran 937 cc Testastretta 11-darjah 2 Silinder, 8 Injap, 4 Lekang, Penyejuk Cecair, Suntikan Bahan Api, bersama transmisi 6 kelajuan klac manual lengkap dengan ‘Quickshifter’ (Up/Down) dan klac ‘Slipper’.

Kuasa yang dihamburkan adalah 110 Hp pada 9,000 rpm dan tork 93 Nm pada 6,500 rpm.

Sistem henti menggunakan brek cakera kembar bersaiz 320 mm bersama kaliper Brembo M4-32 monobloc 4 Piston (depan) dan brek cakera tunggal 245 mm dengan kaliper 2 Piston (belakang) dan lengkap dengan Bosch Cornering ABS.

Sebagai jentera moden, turut tersedia adalah tiga mod tunggangan (Sport, Touring, Urban), Kawalan Traksi dan Kawalan Wheelie. Ciri-ciri menarik lain termasuklah visor angin boleh laras dan panel meter digital TFT 4.3 inch.

Menurut laman web automotif Eropah, harga jualan bagi Ducati SuperSport 950 S (2024) dianggarkan 15,206 Euro (RM 74,921).

Source: Ducati SuperSport 950 S (2024) dipertontonkan, skema warna ala ‘Lucky Strike’, suspensi dipertingkat!

SHARE NOW

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *