Khabar lega buat warga rentas sempadan Johor-S’pura, laluan motosikal di CIQ BSI akan dinaiktaraf!

Satu perkhabaran melegakan akhirnya diperoleh terutama untuk rakyat negeri Malaysia yang berulang alih merentas sempadan ke Singapura apabila laluan motosikal di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ), Bangunan Sultan Iskandar (BSI) akan dinaiktaraf.

Naik taraf oleh Kementerian Kerja Raya (KKR) itu dijalankan bagi mengatasi masalah kesesakan yang sememangnya meruncing di kawasan berkenaan.

Memetik laporan BHarian, Menteri KKR, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi menjelaskan kementeriannya memandang serius isu kesesakan lalu lintas yang berlaku di CIQ BSI meskipun ia bukan seratus peratus di bawah bidang kuasa kementerian itu.

Menurut Nanta Linggi, beberapa tindakan boleh diambil oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) Johor, khususnya menaik taraf laluan motosikal memandangkan kesesakan lalu lintas di bangunan berkenaan turut dihadapi penunggang motosikal.

Katanya, laluan motosikal sedia ada dilihat sempit dan kurang sesuai untuk penunggang motosikal berkuasa tinggi.

Terdahulu, Nanta Linggi membuat tinjauan mengejut ke CIQ BSI, baru-baru ini bagi melihat sendiri aduan berkaitan kerja selenggara yang dikatakan menjadi antara punca menyebabkan kesesakan pengguna jalan raya di bangunan itu.

Mengulas lanjut mengenai aduan berkenaan, beliau berkata memang terdapat beberapa kelemahan di CIQ BSI dan sudah mengarahkan tindakan serta-merta diambil serius oleh JKR Daerah Johor Bahru selain memastikan kerja penyelenggaraan yang dijalankan tidak menyumbang kepada masalah itu.

Menurutnya, kerja-kerja penyelenggaraan di kawasan berkenaan sudah tidak boleh lagi dijalankan ketika waktu puncak dan perkakasan kerja juga mesti disimpan di tempat yang tidak menghalang laluan.

“Seiring dengan perubahan zaman dan inovasi kenderaan, Malaysia juga perlu berfikir ke hadapan dalam pembangunan infrastruktur negara,” katanya.

Selain masalah kesesakan, Nanta Linggi memberi jaminan beberapa isu berbangkit akan diselesaikan antaranya menyalakan lampu di laluan motosikal di CIQ BSI sepanjang malam dan ketika keadaan cuaca gelap.

Tetapi katanya, adalah sukar untuk menyelesaikan masalah kesesakan di CIQ secara sepenuhnya dalam masa singkat tetapi dengan kerjasama semua pihak terbabit, termasuk mengambil langkah proaktif mengenal pasti dan menyelesaikan isu di bawah bidang masing-masing, ia akan memberi impak yang positif.

Source: Khabar lega buat warga rentas sempadan Johor-S’pura, laluan motosikal di CIQ BSI akan dinaiktaraf!

SHARE NOW

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *