Honda mengakui pembuat EV China telah jauh ke hadapan. Serangan balas akan bermula pada 2025 dengan 10 model EV

Pada Pameran Auto Shanghai 2023, pegawai tertinggi Honda dengan jujur mengakui bahawa pengeluar EV China telah mendahului Honda pada kadar yang jauh lebih pantas daripada yang dijangkakan.

Ketua Pegawai Eksekutif Honda Toshihiro Mibe berkata bahawa pengeluar EV China telah mencapai kemajuan yang sangat baik semasa pandemik Covid-19 apabila dunia sebahagian besarnya terputus dari negara itu oleh sekatan perjalanan dan langkah kuarantin.

“Mereka mendahului kami, lebih daripada apa yang dijangkakan,” kata Mibe.

“Kami sedang memikirkan cara untuk melawan. Jika tidak, kita akan kalah dalam pertandingan ini,” katanya. “Kami menyedari kami agak ketinggalan, dan kami berazam untuk mengubah keadaan.”

Honda sedang membangunkan serangan produk EV bateri pada 2025. Mulai tahun model 2026, EV Honda yang akan datang akan dilengkapi dengan perisian pengendalian automotif baharu yang sedang dibangunkan Honda secara dalaman.

Untuk menggerakkan semua perisian itu, Honda juga telah menjalin kerjasama dengan Taiwan Semiconductor Manufacturing Co., atau TSMC, pembuat cip mikro terbesar di dunia.

Pembuat kereta itu juga sedang membangunkan bateri generasi akan datang, termasuk bateri litium-ion cecair generasi seterusnya, bateri separa pepejal dan bateri keadaan pepejal.

Pada Pameran Auto Shanghai 2023, Honda mempersembahkan dua model SUV elektrik prototaip, yang akan dilancarkan pada 2024 – e:NP2 dan e:NS2.

Matlamat Honda adalah untuk beralih ke gear tinggi dari 2025 dan menghentikan enjin pembakaran dalaman menjelang 2040, hanya menjual kenderaan elektrik penuh dan sel bahan api hidrogen. Honda merancang untuk memperkenalkan 10 model Honda EV di China menjelang 2027.

Peralihan kepada EV tidak pernah mudah, terutamanya apabila anda masih mempunyai banyak wang yang terikat dalam perniagaan enjin pembakaran.

Dalam jangka masa terdekat, Honda akan mengeringkan aset enjin pembakaran dalaman dan hibrid, memerah penurunan terakhir keuntungan supaya ia boleh membiayai pembangunan EV.

“Kami akan berusaha untuk menjana struktur perniagaan yang menjana pendapatan walaupun dalam era EV,” kata Mibe. Matlamatnya ialah pulangan jualan sebanyak 7 peratus dalam tempoh terdekat dan lebih tinggi daripada itu dari 2030.

“Kami percaya adalah penting untuk mebebaskan pembelanjaan kewangan secara agresif daripada perniagaan pembakaran dalaman kami, termasuk hibrid, ke kawasan yang dikaitkan dengan daya saing kami dalam elektrifikasi masa depan.”

Dengan EV, matlamat akan beralih kepada menawarkan perkhidmatan perisian dan aplikasi baharu yang boleh membuka aliran hasil baharu.

“Model perniagaan itu sendiri sama sekali berbeza daripada apa yang kita ada sekarang,” kata Mibe.

Jumlah sahaja tidak akan menjamin kejayaan; perkhidmatan tambahan mesti disediakan dalam jangka masa panjang.

“Kami perlu memikirkan nilai jangka panjang dan mengembangkannya ke dalam perniagaan kami,” kata Aoyama.

Baca juga: Revolusi EV di China: Lebih 5.2 Juta unit pengecas, separuh baru dilancarkan tahun 2022!

Penjualan kenderaan Honda di China telah menurun sejak dua tahun lalu, begitu juga dengan banyak jenama asing lain termasuk VW dan Hyundai. Sebabnya? EV China yang murah tetapi sangat berdaya saing berajaya memenangi generasi baharu pengguna China.

BYD juga telah mengatasi Toyota dan VW untuk menjadi jenama terlaris di China.

Tetapi ada juga persoalan berapa lama ini akan bertahan. Walaupun tajuk berita mengatakan syarikat baru EV China memperoleh bahagian pasaran dengan mengorbankan jenama terkenal, tinjauan lebih mendalam ke dalam pasaran menunjukkan bahawa ia tidak begitu mudah.

Baca juga: Lynk & Co mempunyai stok kereta yang tidak terjual sekitar 92 hari, tertinggi daripada mana-mana jenama China

Sebahagian besar peralihan ke arah EV China ini adalah kerana perang harga yang berterusan antara pemain EV, yang dicetuskan oleh pemotongan harga oleh Tesla, yang sendiri mengalami keadaan stok kereta yang tidak terjual yang semakin teruk dan barisan model yang semakin tua dan kini kurang kompetitif terhadap model EV China yang lebih baharu.

Kerosakan cagaran dalam perang harga ini adalah jenama terkenal Jerman, Jepun dan Korea serta model enjin pembakaran tradisional mereka.

Jualan kereta Honda di China turun 38 peratus pada S1 2023, Nissan turun 39 peratus. Hyundai dan Volkswagen mengalami penguncupan yang sama tetapi Toyota masih bertahan, sekurang-kurangnya buat masa ini.

Bagaimanapun, jumlah volum industri (TIV) untuk kereta penumpang juga turun 7 peratus, kepada 5,138,000 unit, membuktikan bahawa perlumbaan ke bawah ini tidak boleh diteruskan lebih lama.

Baca juga: Mazda di China akan keluarkan lebih banyak model hybrid dan EV, bermula dari CX-50 HEV

Memandu BEV di China masih menyusahkan daripada kereta enjin pembakaran, walaupun infrastruktur jauh lebih baik daripada di Malaysia. Tetapi pengguna China, sama seperti pengguna di mana-mana, mementingkan harga dan mereka tidak akan mengatakan tidak kepada tawaran yang baik.

Jika anda membeli Toyota Corolla Hybrid (RMB 117.8k – 159.8k, selepas diskaun) di bandar utama China, anda perlu menunggu selama berbulan-bulan untuk mendaftarkan kereta anda, disebabkan had kuota bulanan untuk pendaftaran kereta enjin pembakaran baharu.

Sebagai alternatif, anda boleh membeli SUV elektrik yang lebih besar seperti BYD Atto 3 dengan harga yang hampir sama (RMB 139.8k – 167.8k, selepas diskaun) dan memandu kereta baharu anda pada hari yang sama. Bagi kebanyakan pembeli China, agak wajar untuk membeli EV China dengan penawaran diskaun serta nilai lebih baik.

Source: Honda mengakui pembuat EV China telah jauh ke hadapan. Serangan balas akan bermula pada 2025 dengan 10 model EV

SHARE NOW

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *