Menteri Besar Johor ambil tindakan atasi kesesakan sempadan pada waktu puncak ketika musim perayaan

Ketua Menteri Johor, Datuk Onn Hafiz bersama Timbalan Pengarah Jeneral Imigresen (Kawalan) Malaysia, Tuan Datu Ken Anak Leben baru-baru ini meninjau situasi di Kompleks kastam, imigresen dan kuarantin (CIQ) Bangunan Sultan Iskandar berikutan isu kesesakan semasa waktu puncak.

Pertemuan tersebut membincangkan beberapa isu dan cadangan penyelesaian jangka pendek untuk menangani masalah berbangkit, termasuk meningkatkan bilangan kaunter yang beroperasi semasa waktu puncak, menukar masa peralihan di luar waktu puncak, dan menggabungkan kaunter kereta dari zon yang berbeza.

Masalah kekurangan kakitangan imigresen dan isu pentadbiran seperti kerja lebih masa turut dibincangkan. Pertemuan itu menekankan keperluan untuk memantau penyelenggaraan kemudahan awam bangunan dan aset di Bangunan Sultan Iskandar dan Kompleks Sultan Abu Bakar oleh pihak konsesi.

“Saya yakin dan pasti dengan pengoperasian yang lebih efisien di tahap maksimum, bukan sahaja masalah kesesakan lalu lintas dapat dikurangkan malah ia akan memudahkan urusan seharian rakyat.

“Saya mendengar dan memahami kekangan yang dialami oleh JIM Negeri Johor dan Malaysia, namun saya percaya dengan kerjasama strategik dan berterusan antara semua pihak, isu kesesakan di kedua-dua laluan antara Johor dan Singapura ini dapat ditangani dengan lebih berkesan. InsyaAllah.” katanya dalam satu hantaran yang dimuat naik di laman Facebook rasmi.

Beliau mengakui had yang dihadapi oleh JIM dan JKR dan menyeru kerjasama strategik dan berterusan antara semua pihak untuk menangani masalah ini.

Baca: “Habis rim kereta saya bengkok”, Sultan Johor titah k’jaan memperuntukkan dana khas baiki infrastruktur awam

 

Source: Menteri Besar Johor ambil tindakan atasi kesesakan sempadan pada waktu puncak ketika musim perayaan

SHARE NOW

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *