Volkswagen akan menubuhkan kilang bateri EV di Indonesia, permintaan model elektrik kian meningkat

Dengan peralihan dunia automotif menjadi lebih menerima kenderaan elektrik (EV), permintaan untuk bateri yang memberi kuasa kepada mereka juga meningkat. Indonesia kaya dengan sumber yang diperlukan untuk pengeluaran bateri seperti nikel dan menterinya memujuk syarikat untuk menubuhkan kilang dan melabur di kepulauan itu.

Menteri Pelaburan Indonesia, Bahlil Lahadalia baru-baru ini mendedahkan bahawa Volkswagen akan membina ekosistem bateri EV di negara itu. Pembuat kereta Jerman itu akan bekerjasama dengan pelombong Brazil Vale, pembuat kereta Amerika Ford, Zhejiang Huayou Cobalt dari China, pelombong Perancis Eramet, serta beberapa firma Indonesia seperti Merdeka Gold Copper dan Kalla Group.

Dalam satu kenyataan video dari Jerman, Bahlil berkata bahawa perkongsian itu akan terdiri daripada usaha sama dan pembekalan bahan mentah. Menteri itu adalah sebahagian daripada delegasi Indonesia yang diketuai oleh Presiden Joko Widodo yang bertemu wakil syarikat Jerman termasuk Volkswagen dan gergasi kimia BASF.

Baca juga: Presiden Jokowi pilih Toyota bZ4X sebagai salah satu kereta rasmi ASEAN Summit 2023 di Indonesia

Dalam satu kenyataan, Volkswagen berkata, “Indonesia adalah negara yang penting dan menarik dari segi bahan mentah dan kami berada dalam pertukaran positif dengan kerajaan dan pembekal.” Indonesia juga mempunyai rizab nikel terbesar dunia.

Kilang bateri itu dijangka dibina di wilayah Maluku Utara dengan kerja-kerja dijangka bermula pada penghujung 2023. Volkswagen berkata ia merancang untuk melabur €180 bilion (RM 875 bilion) dalam tempoh lima tahun dalam bidang termasuk pengeluaran bateri dan mentah sumber bahan.

Baca juga: Kaya dengan nikel dan akan dapat insentif, Jokowi yakin Tesla akan memihak pelaburan di Indonesia

Terdapat beberapa pembuat bateri EV yang telah melabur di Indonesia dengan menubuhkan kilang di negara ini. Yang terbaru ialah pengeluar Korea Selatan LG Energy Solution yang kini sedang membina kilangnya di wilayah Jawa Tengah.

Baca juga: Indonesia mula langkah transformasi industri automotif, perkukuh kerjasama dengan Jepun!

Source: Volkswagen akan menubuhkan kilang bateri EV di Indonesia, permintaan model elektrik kian meningkat

SHARE NOW

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *