Tempat parkir bertingkat lama di NY yang penuh dengan SUV berat runtuh, anjing robot Hyundai dikerahkan untuk menyelamat

Sebuah tempat parkir bertingkat di bawah Manhattan, New York City telah runtuh, membunuh sekurang-kurangnya seorang, mencederakan lima lagi.

Punca runtuhan masih disiasat tetapi siasatan awal mengatakan berat, usia bangunan tua, dan penyelenggaraan yang tidak baik mungkin menjadi punca.

Foto runtuhan menunjukkan hampir setiap kenderaan di dalam runtuhan adalah SUV besar – landskap tipikal permotoran Amerika.

Presiden Manhattan Borough Mark Levine memberitahu akhbar tempatan, “Terdapat pembinaan, dan pemasangan pengecas elektrik untuk kenderaan elektrik, tetapi rasanya berat adalah punca di sini.”

Pekerja penyelamat masih mencari jika terdapat lebih ramai orang terperangkap di dalam tetapi struktur yang tidak stabil bermakna mereka tidak boleh memasuki tapak secara fizikal. Seekor anjing robot Boston Dynamics dilihat membantu usaha menyelamat.

Syarikat robotik Boston Dynamics telah diperoleh oleh Hyundai Motor Group pada Jun 2021.

Hyundai ingin memanfaatkan pengalaman Boston Dynamics untuk bersedia menghadapi masa depan selepas kereta, di mana dron pembawa penumpang (Urban Air Mobility), kereta tanpa pemandu dan robot bantuan manusia akan membantu dalam kereta warga emas dan orang yang mempunyai mobiliti terhad.

Source: Tempat parkir bertingkat lama di NY yang penuh dengan SUV berat runtuh, anjing robot Hyundai dikerahkan untuk menyelamat

SHARE NOW

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *